Pablo Picasso
Další práce / Other works

 

 

 


Pablo Picasso - Bacchanale
barevná litografie / colour lithograph
 32 x 24 cm, opus 280B, 13.11.1956
signováno / signed
 

 

 

 

 


 

Pablo Picasso - Flowers in the Glass, No. 6
barevná litografie / colour lithograph
 23,5 x 15,5, opus 98, 22.4. 1947
signováno / signed





 

Pablo Picasso - La Danse
barevná litografie / colour lithograph
 21 x 18 cm, opus 281, 13.11.1956
signováno / signed

 

 


 

Ovlivněn Ďagilevem a svojí první manželkou, věnoval Picasso významnou část tvorby i baletu; barevná litografie z března 1954 Danseuse (Tanečnice) byla vydána jako příloha v obsáhlé publikaci o baletu Le Ballet.


Pablo Picasso - Danseusse (Le Ballet)
barevná litografie / colour lithograph
 28 x 19 cm, opus 259, 1954
signováno / signed

 

 

 

 

Překrásná v jednoduchosti je litografie La Petite colombe (Holubička) z března roku 1949; jde o jednu z prvních variací, které si posléze komunistická ideologie přisvojila, ale také proslavila. Pravdou však je, že Picasso holubice zbožňoval a kreslil je od pěti let s přestávkami až do konce svého života.


Pablo Picasso - La Petite colombe
barevná litografie / colour lithograph
 26,4 x 20,8, opus 174, March 1949
signováno / signed

 

 

 


Pablo Picasso - Helene chez Archimédes
dřevoryt / woodcut
 32 x 21 cm, 1955
signováno / signed
 


 

 

 

Barevný linoryt z 13.3.1962 Le Déjeuner sur l´Herbe (Snídaně v trávě - podle Maneta) je variací na známé téma. Jde o jeden z řady linorytů, které na základě tisků velkých formátů a pod dohledem Picassa pro sběratelské účely realizoval v zredukované verzi Hidalgo Arnéra. Že měl k podobným linorytům od Picassa svolení dokazuje i dovětek ve vzpomínkové publikaci Hommage à Picasso („Tiskl Arnéra ve Vallauris stejným postupem a stejnými barvami jako byla tištěna původní díla“). Sem patří i další barevný linoryt z 1959: Faunes et chèvre (Fauni a Satyr).

 

Pablo Picasso - Le Déjeuner sur l´Herbe (d´après Manet)
barevný linoryt / colour linocut
 16,5 x 19,5 cm, 13.3. 1962
signováno / signed
 

 

 



Pablo Picasso - Faunes et chèvre
 barevný linoryt / colour linocut
16,5 x 19, 5 cm, 1959
signováno / signed




 

 




Pablo Picasso - Les Vendangeurs
linoryt / linocut
27 x 32 cm, 1959
signováno / signed

 



 



 

Pablo Picasso - Happy Fucking XVIII
barevná litografie / colour lithograph
 18 x 13, 8.10. 1964
signováno / signed

 

 

 


 

Pablo Picasso - Chute de Phaéthon avec le Char du Soleil
(Les Métamorphoses d´Ovide)

litografie / lithograph
 19 x 14,5 cm
signováno / signed

 

 




 

Mírně barevná litografie L´Enlèvement des Sabines (Únos Sabinek - podle Poussina i Davida) z 26.10.62; patří k nesčetným Picassovým variacím. Identický olej z 24.10.1962 je častokrát publikován, např. v knize Evy Petrové: Picasso v Československu (str. 142). 




Pablo Picasso - L´Enlèvement des Sabines (d´après Poussin)
barevná litografie / colour lithograph
 23 x 27 cm, 26.10. 1962
 





 

Barevná litografie z 14.3.63 Madame Troix (Trojská dáma) patří svým námětem k typické ukázce Picassova pozdního kubismu. Úžasná je i autorova kompozice datace s podpisem. Grafika byla vytištěna předním pařížským litografem Fernandem Chenotem pro společnost zabývající se krásnými tisky a uměleckými publikacemi: pařížské nakladatelství Éditions Cercle d´Art.


Pablo Picasso - Madame Troix
barevná litografie / colour lithograph
 9 x 17 cm, 14.3. 1963
signováno / signed



 

 

 

Velkoformátová barevná litografie L´Atelier de "La Californie" à Cannes vznikla Mourlotovým přepisem Picassova skicáře, v roce 1959 vydalo Éditions Cercle d´Art. Vedle patnácti pohledů do skutečného Picassova ateliéru jsou zde především litografické parafráze na staré mistry.

 

Pablo Picasso - Dans l´atelier de „La Californie“ à Cannes
barevná litografie / colour lithograph
 26 x 41,5 cm, 8.11. 1955, VI.
signováno / signed

 

 







Litografické plakáty / Lithographic posters

 

 

Nedílnou součástí Picassovy tvorby jsou umělecké plakáty, vytvářené povětšinou v grafických technikách linorytu a litografie. Mourlot si v roce 1959 dal tu práci a vytiskl litograficky ve zredukovaném formátu všechny Picassem do té doby zrealizované plakáty. Mají nejen dokumentární, ale i uměleckou hodnotu; většinou jde o litografické skvosty, na kterých Mourlot dokázal svoji municiózní řemeslnou dokonalost. 

V původní velikosti je o
riginální barevná litografie plakátu 172 dessins récents (172 současných kreseb), vytištěná Mourlotem na sklonku života Pabla Picassa. Jde o poslední umělcův plakát připravený za jeho života. Ve věhlasné pařížské Galerii Louise Leiris bylo vystaveno 172 posledních umělcových kreseb. Plakát je vpravo dole Picassem podepsán - jak bylo jeho zvykem -  červenou pastelkou.


Pablo Picasso - Galerie Louise Leiris: 172 dessins récents
barevná litografie / colour lithograph
signováno / signed

72 x 48 cm, 1972

 

 

 

 

Tête de Baboon

 

 

Bonbónkem na dortu je drobná plastika Tête de Baboon. V roce 1964 Picasso navrhuje monumentální skulpturu ze svařované oceli pro Civic Center v Chicagu. S velkými fanfárami byla 15. srpna 1967 odkryta před chicagským Civil Center masivní 135 tunová ocelová skulptura Tête de Baboon. Radní města Chicaga pro tento vzácný okamžik vydali měděnou zmenšeninu největší Picassovy sochy; na zadní straně je nápis: Chicago Public Building Comm. 
Reference #639 lze najít v catalogue raisonné Sculpture by Picasso nebo v německém vydání Das Plastiche Werk. Lze se jen dohadovat, zda-li jde o hlavu koně, profil ženy nebo paviána. Když zasněží, říkají chicagští, že je to hlava ženy v šátku. Podobnou kresbu, vycházející z Metamorphose I, přetvořil Picasso v 1928 do bronzové plastiky. Plastika byla vydána v limitované edici 50 kusů ve dvou verzích: pozlacená a v mědi. Je vystavena v Art Institute of Chicago.

 

 

 

Pablo Picasso - Tête de Baboon – Chicago Civil Center
měděná plastika 1967, opus 639,
1972
12 x 7,5 x 6 cm, výška s podstavcem 17 cm