Tomáš HonzKrajem Chrudimky

Obrazy I

Tomáš Honz
Balvan v Toulovcových Maštalích

olej na plátně, 2018
40 x 48 cm

Přátelé mají chalupu v Pusté Kamenici, což je malebná vesnice hodinu cesty na kole od Toulovcových Maštalí. Rozhodl jsem se tedy, že je navštívím, vypůjčím si kolo a vydám se s dvěma menšími plátny na výlet. Cesta tam byla nádherná. Tamější krajina na mne svou strohostí zapůsobila. Samotné Maštale plné skal, vlhkých roklí a borových lesů také. Namalovat dva obrazy bylo docela snadné. Potíže však nastaly při cestě zpět. Jak totiž odvézt dvě mokrá plátna na kole? Zkusil jsem je přidělat ke košíku. Marně. A tak jsem brzy shledal, že jediný způsob bude, vzít je oba v jedné ruce a druhou rukou řídit kolo. To fungovalo, ale nebylo to vůbec pohodlné. Hodinová cesta nazpět se změnila v utrpení. Mnohokrát jsem zastavoval, klel a nadával.
A když jsem dorazil do chalupy, zjistil jsem, že jsem je oba stejně zničil. Bylo mi do breku. Dostat je pak v ateliéru zpět do původního stavu trvalo déle, než kdybych je maloval znova.


Tomáš Honz
Březový háj

olej na plátně, 2017
65 x 100 cm

Tomáš Honz
Černá Chrudimka

olej na plátně, 2018
45 x 60 cm

Mělká řeka plná kamenů zasazená v hluboké nepřístupné rokli, skály porostlé mechem, popadané stromy. Žádná auta, lidé ani mobilní signál. Snadno se tam maluje a těžko se odchází pryč.


Tomáš Honz
Černý les

olej na plátně, 2017
50 x 40 cm

Tomáš Honz
Cesta vřesovištěm

olej na plátně, 2017
40 x 50 cm

Tomáš Honz
Dopoledne na Chrudimce

olej na plátně, 2018
40 x 45 cm

Tomáš Honz
Hřbitov v Chrudimi

olej na plátně, 2018
50 x 62 cm

Na tomhle hřbitově se usídlila kolonie kavek a prý i havranů. Zvláštní, že si vybrali takové místo. Od rána do noci krákají, a tak tu je i uprostřed horkého letního dne cítit zvláštní napětí.


Tomáš Honz
Chrudimka pod Strádovem I

olej na překližce, 2018
40 x 45 cm

Tomáš Honz
Chrudimka pod Strádovem II

olej na plátně, 2018
40 x 50 cm

Tomáš Honz
Chrudimka ve Slatiňanech

olej na plátně, 2018
50 x 63 cm

Malovat venku neznamená zachytit jeden kratičký okamžik. Před motivem stojíte třeba dvě hodiny a za ten čas se mnoho věcí změní. Slunce se pohne, přijdou mraky, začnete být unavení nebo se paní Sýkorová rozhodne, že Vám povypráví o svých vnoučatech, která také kreslí ... A vy se pak vrátíte domů, podíváte se na ten obraz a uvědomíte si, že to není jen namalovaná krátká chvíle, ale dvě hodiny pomíjivosti zachycené na jednom plátně.