Česká grafická modernaGrafické listy uměleckých velikánů 1. poloviny 20. století

Teige, Toyen, Trnka

KAREL TEIGE

13. prosinec 1900, Praha - 1. říjen 1951, Praha

Kritik, teoretik výtvarného umění, architektury, literatury a filmu, výtvarník a typograf. Zakladatel Devětsilu, člen Levé fronty, mluvčí Skupiny surrealistů v ČSR. Všestranně nadaná a orientovaná osobnost, spjatá s osudem české meziválečné avantgardy. Ranné grafiky a kresby byly ovlivněné Tvrdošíjnými, ale i kubismem a expresionismem. Od počátku 20. let se začal věnovat převážně teorii. Podílel se na sborníku Devětsil a ročenky Život II., r. 1922 byl hlavní redaktor Stavby a dále výtvarným referentem Času (1919-1921), Ruchu (1919), Práva lidu (1919-1922), Kmene (1919), Lidových novin (1919), Června (1921) a Československých novin (1922). R. 1923 vyšla jeho monografie o J. Zrzavém a A. Archipenkovi. Od r. 1923 se věnoval typografii, architektuře a užitému umění. S V. Nezvalem formuloval poetismus a s J. Štyrským inicioval obrazové básně, ve 40. letech se věnoval především koláži. Od konce 20. let se stal uznávanou osobností i v zahraničí, zejména v architektuře. V letech 1929 - 1931 přednášel na Bauhausu, věnoval cyklus přednášek sociologii architektury (1931). Koncem 30. let vydal monografii o J. Štyrském a Toyen (1937), publikoval brožuru Surrealismus proti proudu (1938). Ve 40. letech nesměl publikovat, ale zabýval se dále filosofickými otázkami vývoje moderního umění.

Karel Teige
Myslivna

linoryt, 1918
19 x 14 cm

Karel Teige
Tanečnice

linoryt, 1918
16 x 12 cm

TOYEN

21. září 1902, Praha - 9. listopad 1980, Paříž


Vlastním jménem Marie Černínová byla grafičkou, malířkou, ilustrátorkou. Vystudovala UMPRUM v Praze v letech 1919-1922 u profesora Emanuela Dítě. Od roku 1923 byla členkou Devětsilu. V letech 1925-1929 pobývala se svým partnerem Jindřichem Štyrským v Paříži. V roce 1934 se stala zakládající členkou Skupiny surrealistů v ČSR. V roce 1947 odjela znovu do Paříže, kde se usadila a stala se členkou Bretonovy skupiny. Na počátku své tvorby vycházela z puristicky modifikovaného kubismu, který 1925 opustila. Se Štyrským vypracovali nový směr nazvaný artificialismus, jímž předjímali mnohé prvky pozdější lyrické abstrakce. Na počátku 30. let se z bezpředmětné barevné struktury začínají vydělovat plastické novotvary a záhadné objekty jako mušle, vejce, balvany, provazy atd. volně spočívající nebo plující v prohlubujícím se prostoru. Tímto obdobím se uzavírá vývojová dráha artificialismu a zároveň se otevírá cesta surrealismu. V destruktivních vidinách kresebného cyklu „Přízraky pouště„ se poprvé objevila i agresivní imaginace, jejíž útočnost a bezmocnost vystupňovala ve válečných dílech, provedených sugestivní technikou magického realismu, s níž se rozloučila až na začátku 50. let. Po té se věnuje prchavým přeludům, prostorům noci a halucinacím, promítnutých do obrazů nabitých silným erotickým potenciálem. Zároveň se věnuje kolážím, grafice a ilustracím knih svých surrealistických přátel.

Toyen
Dívka s ledovými květy

zinkografie, 1944
19 x 13 cm

Toyen
Dívka s lekníny

zinkografie, 1944
17 x 11 cm

Toyen
Dívka s růží

zinkografie, 1944
16 x 11 cm

Toyen
Dva kamarádi

litografie, 1932
15 x 11 cm

Tyoen
Dvě dívky s květy

litografie, 1932
16,5 x 11 cm

Toyen
Jaro

litografie, 1933
10 x 14 cm
rámováno

rám

celková velikost 30,5 x 34 cm

Toyen
Kaštan

fotokoláž, 1967
15 x 13
rámováno

rám

celková velikost 45 x 35 cm

Toyen
Milenci u sloupu

litografie, 1932
15 x 10 cm

Toyen
Zima

litografie, 1934
10 x 14 cm
rámováno
4 200 Kč

zamluveno

rám

celková velikost 33,5 x 28,5

JIŘÍ TRNKA

24. února 1912, Plzeň - 30. prosince 1969, Praha

Jiří Trnka byl český výtvarník, loutkář, ilustrátor, malíř, sochař, spisovatel, scenárista, kostýmní výtvarník a režisér animovaných filmů. Jeden ze zakladatelů českého animovaného filmu, světově uznávaný ilustrátor a tvůrce loutkových filmů. Už při studiu na UMPRUM v Praze pracoval u Josefa Skupy, kterému vytvářel kulisy pro divadlo Spejbla a Hurvínka, jako výtvarník pracoval pro různé časopisy a noviny, začal ilustrovat knihy a díky svému jedinečnému projevu se brzy zařadil mezi špičky v české ilustraci - za svůj život ilustroval vice než 100 knih.
Jeho hlavním zájmem však byl animovaný film - 1945 byl spoluzakladatelem studia Bratři v triku a v roce 1947 založil Studio loutkového filmu, v němž vytvořil kolem 20 animovaných filmů. Většina z nich byla oceněna na festivalech po celé Evropě více než 50 cenami.
V roce 1968 podepsal dokument Dva tisíce slov, což mu spolu s jeho postojem v tehdejším socialistickém Československu téměř znemožní jeho práci. Umírá po těžké nemoci v roce 1969, avšak jeho dílo ve formě dětských knih přetrvává již po mnoho generací, pro níž jsou Trnkovy ilustrace neodmyslitelné.

Jiří Trnka
Chlapec a drak

litografie, 1944
13,5 x 16 cm
rámováno

rám

celkový rozměr 34 x 36 cm

Jiří Trnka
Na honu

litografie, 1942
21 x 15 cm

Jiří Trnka
Odpočinek v oáze

litografie, 1942
22 x 17 cm

Jiří Trnka
Před vyplutím

litografie, 1942
22 x 17 cm

Jiří Trnka
Samaritánka

litografie, 1942
22 x 17 cm

Jiří Trnka
Smutný pejsek

litografie, 1942
21 x 15 cm